Fett

Fettkvaliteten är viktig för små barn. Generellt gäller samma näringsrekommendationer för små barn (6-11 mån) som för vuxna, men fettinnehållet bör vara något högre ca 30-45E%.Sedan ska man gradvis sänka fettinnehållet till 30E% precis som för vuxna. Det bästa är att blanda olika typer av olijor. Man behöver lite av mättat fett, lite enkelomättat och ganska mycket fleromättat fett, speciellt omega-3. Rapsolja är en olja som innehåller både enkelomättat och fleromättat fett. Balansen mellan omega-6 och omega-3 är relativt bra i rapsolja.

Alla omega-fettsyror (fram för allt omega-3) är oxidationskänsliga då dom innehåller massa dubbelbindningar. Det innebär att dom lätt förstörs vid upphettning. Rapsolja innehåller relativt mycket fleromät- tat fett, ca 30%. Oljor som innehåller mer än 30% omega-fett (både omega-6 och omega-3) är ligger på gränsendär man brukar avråda från att upphetta oljan. Vid upphettning av fleromättade fetter förstörs en del av dessa och det bildas fria radikaler som kan leda till skador i kroppen om vi får i oss för mycket. Vill ni ha ett naturligt alternativ som är framställd utan kemikalier rekommenderas kallpressad olja. Rapsolja går att steka i men man bör undvika höga temperaturer. Den passar bättre till ugnsgratinering vid lägre temperaturer eller kall i salladsdressingar. Det är utmärkt att ringla kall rapsolja på barnmaten.

Variera gärna fettintaget med olika oljor; rapsolja, olivolja och ibland kokosfett. Det går också fint att variera med andra vegetabiliska oljor som mandelolja, hampaolja etc. För att variera fettintaget och hålla nere lite på omega-6 intaget (specifikt för veganer) kan det vara bra att använda kokosfett ibland.

Läs mer
Vegan Health
Veganlife -fettbalansen