Gravida & ammande

Gravida

Följ de allmänna råden frö gravida. Som vegan är det enklare då man inte behöver undvika rått kött/fisk, opastöriserade ostar och mjölk och fisk från Östersjön.

Under graviditeten är det extra viktigt som vegan att hålla koll på kostintaget. Det viktigaste är att tillgodose vitamin B12, järn, kalcium, vitamin D och omega-3 fett. Är man osäker på att kosten räcker till kan man ta ett multivitamintillskott för gravida veganer och algolja med DHA fettsyror. DHA bildas även i kroppen från alfa-linolensyra, men omvandlingen är ganska långsam och ineffektiv. Från och med 3:e graviditetsmånaden kan det vara bra att komplettera med järntillskott och kalcium. Järnvärdet kontrolleras oftast regelbundet på mödravårdscentralen, sjunker järnvärdet bör du genast ta tillskott. De flesta gravida behöver järntillskott, det är inte unikt för veganer. För att underlätta järnupptaget och undvika förstoppning är det bästa är att använda flytande järntillskott eller aminosyrakelaterat järn (tas upp som aminosyror). För veganer är det bra att känna till att hemjärn ska undvikas eftersom det tillverkas från blod. Järntabletter som säljs på apoteket är effektiva (100 mg/tablett), men ger ofta upphov till förstoppning och hudproblem. De flesta tabletter från apotek innehåller dessutom animaliska fetter i form av magnesiumstearat.

Kalcium (och vitamin D under vintern) är också viktigt under senare delen av graviditeten då fostret lagrar in kalcium i skelettet. Glöm inte att du har behov av extra kalcium så länge som du ammar. Ät kalciumberikad mat eller ta kalciumtillskott. Tänk på att vissa kalciumtabletter och multivitamintabletter kan bidra till förstoppning. Får du problem med förstoppning är det bra att använda kalcium som är aminosyrakelaterad.

Kalcium är också viktigt att ta under senare delen av graviditeten då fostret lagrar in kalcium i skelettet. Tänk på att vissa kalciumtillskott är stoppande.

Ammande

Det är egentligen inget särskilt man behöver oroa sig för som ammande veganmamma. Ät och drick som vanligt och tänk på vitamin B12, vitamin D, och omega-3 DHA.

Barnet kommer att få näring i första hand. Vid lågt intag av vitamin B12 och DHA riskerar mamman att få väldigt låga nivåer.
Det går också troligen åt mer kalcium under amningsperioden, men det finns ingen allmän rekommendation att äta extra kalciumrik kost eller att ta tillskott under amningsperioden, men har man ett lågt intag är det bra att ha det i åtanke.

Bröstmjölksersättning

Det är väldigt ovanligt med helt veganska alternativ till komjölksbaserad ersättning. I Sverige och i de flesta andra europeiska länder används komjölk som bas i ersättningar (även laktosfria) och vitamin D3 (från lanolin (ullfett)). Det finns ingen helt vegansk variant som är godkänd i Sverige. De som säljs via apotek innehåller vitamin D3. Andra veganer har beställt från:

Soy Baby
Prosorbee Soy Infant Formula

Undvik: jodrika alger (observera att algolja aldrig innehåller jod). Det är många kosttillskott man bör undvika som gravid och ammande. Det bästa är att läsa på innan man köper.