Matintroduktion

Bröstmjölk är den perfekta näringen till små barn. Fungerar amningen kan du gärna fortsätta att amma så länge det känns bra för dig och barnet. Fungerar inte amningen går det naturligtvis bra med bröstmjölksersättning (det är dock ganska svårt att hitta en veganvänlig formula). Det viktigaste är att barnet äter och att det växer och mår bra. Tycker du att det passar bra kan du introducera små små smakportioner redan vid 4 månaders ålder, men vissa barn vill inte äta vanlig mat förrän vid 8 mån. Den allmänna rekommendationen är att introducera smakportioner vid 6 mån, då barnet får ett högre näringsbov. När du vill trappa ner på amningen kan kvällsamning vara ett bra alternativ. Fortsätt gärna att amma tills barnet börjar på dagis då det kan stärka immunförsvaret.

Följ de allmänna

rekommendationerna för mattillvänjning. Du kan introducera ett livsmedel i taget eller kombinera, börja tex  med morot, palsternacka, potatis, ärtor eller banan. Smaksätt gärna puréerna med bröstmjölk. Undvik salt och starka kryddor det första året. För att tillgodose det stora energibehovet hos små barn är det bra att tillsätta en extra tesked olja till maten för att höja energitätheten. Variera gärna med olika oljor med olika fettsammansättning. Rapsolja innehåller relativt mycket omega-3 fett och kallpressad kokosolja är en bra källa till mättat fett. Ger du ditt barn veganmat måste du ge någon form av vitamin B12 så fort du slutar att amma. Från och med 1 veckas ålder rekommenderas ett dagligt tillskott av D-droppar. De flesta D-droppar innehåller animaliskt vitamin D3, men det finns även D2-droppar och D2 i sprayform. Ett extra vitamin D tillskott rekommenderas eftersom solintensiteten är väldigt låg under vinterhalvåret i de nordiska länderna. D-vitamin är viktigt för en optimal kalciuminlagring i skelettet. När barnet blir äldre ska joderat salt användas. När det gäller övrig näringssammansättning gäller ungefär samma riktlinjer som för vuxna.

Små barn under ett år har inte en fullt utvecklad lever och klarar inte av viss mat. Grönsaker med högt innehåll av nitrat bör undvikas, såsom spenat, rödbetor, kålrot, mangold, bladselleri och nässlor.  Nitrat kan omvandlas till det giftiga ämnet nitrit i kroppen. Stekt mat ska också undvikas, liksom hela nötter eftersom de kan fasta i halsen. Malda nötter går däremot fint att använda. Om ni har allergi i familjen bör jordnötter och nötter undvikas (sojabönor kan ibland korsreagera med jordnötter). Små barn ska

också äta små mängder av fibrer eftersom fibrer minskar energitätheten på maten. Skala frukt, grönsaker och bönor för att minska fiberinnehållet och undvik fullkornsprodukter. Innan ett års ålder är den långa omega-3 fettsyran dokosahexaensyra (DHA) essentiell då barnet inte kan bilda DHA från alfa-linolensyra i levern. EFSAs expertgrupp (Europeiska livsmedelsmyndigheten) rekommenderar minst 100 mg DHA genom kosten för barn 6-24 mån. Algolja är den enda vegetabiliska källan som innehåller DHA, linfröolja och andra vegetabiliska oljor innehåller endast alfa-linolensyra. För äldre barn och äldre är rekommendationen 250 mg DHA per dag och för gravida och ammande 450 mg DHA/EPA per dag. Så länge du ammar får barnet en liten del vitamin B12 och DHA genom bröstmjölken.

Tips på mat för de allra yngsta: Koka hemmagjord gröt på bovete, hirs, eller skrädmjöl. Koka mjölet tillsammans med vegetabilisk mjölk (havre, mandel, soja eller liknande) för att göra gröten lite mer matig. Tillsätt lite extra olja om barnet behöver extra energi. Det går också att koka egen vällig om man vill det. Gröt är en utmärkt bas för barnmatspuréer. Mixa gröten med bönor, kokta grönsaker, örter och/eller nötter. Det finns många olika sätt att laga barnmat till de allra minsta. Gör du egen barnmat är det bra att göra den så lik den vanliga maten som ni har i familjen. Barnet vänjer sig vid smakerna som introduceras. Oftast är det bra att tillsätta milda kryddor och örter för att göra maten mer smakrik. Undvik curry och gurkmeja till de allra minsta barnen då det oftast ger diarré.

Läs mer:

Kost till spädbarn
Kost till barn 1-2 år
Amningshjälpen
EFSAs DHA rekommendationer